Sześć sfer
1. |
Mądrość i wiedza (twórczość, ciekawość, otwartość umysłu, pasja uczenia się, bezstronność) - walory poznawcze, na które składa się przyswojona wiedza i jej zastosowania. |
2. |
Męstwo (dzielność, wytrwałość, prawość, witalność) - walory emocjonalne, które wymagają ćwiczenia woli, by osiągnąć cel w obliczu wyzwań, niebezpieczeństw, trudności, obaw, przeszkód, bólu lub zagrożenia. |
3. |
Humanitaryzm (miłość, dobroć, inteligencja społeczna) - walory emocjonalne, które wiążą się z otwartą postawą wobec ludzi i przyjaznym nastawieniem do nich. |
4. |
Sprawiedliwość (wartości obywatelskie, bezstronność, zdolności przywódcze) - cnoty obywatelskie, które stanowią podporę zdrowego współżycia w zbiorowości. |
5. |
Umiar (wybaczanie i miłosierdzie, pokora i skromność, rozwaga, samoregulacja) - walory, które chronią przed nadużyciami. |
6. |
Transcendencja ( poczucie piękna i doskonałości, wdzięczność, nadzieja, poczucie humoru, duchowość) - walory, które kształtują więź z wszechświatem i zapewniają poczucie sensu istnienia. |
Dwadzieścia cztery wartości obejmują:
1. |
Kreatywność (oryginalność, pomysłowość) - tworzenie przystosowanych i oryginalnych koncepcji lub zachowania, które stanowią pozytywny wkład w życie ich twórcy lub innych osób. Nowatorskie myślenie i twórcze dokonania dotyczą osiągnięć artystycznych, ale na nich nie poprzestają. Rozszerzamy te wpływy na organizacje, społeczności i społeczeństwo. |
2. |
Ciekawość (zainteresowanie, poszukiwanie nowości, otwartość na doświadczenie) - eksploracja i poszukiwanie nowości, różnorodność i wyzwania stawiane doświadczeniu ze względu na samą wartość przeżywania (wrodzona ciekawość). |
3. |
Otwartość umysłu (zdolność osądu, krytyczne myślenie) - poszukiwanie dowodów sprzecznych z wyznawanymi przekonaniami, planami i celami, bezstronne rozważanie argumentów, które pojawiają się. Analizowanie sytuacji i badanie jej z wielu punktów widzenia, powstrzymywanie się przed wyciąganiem pochopnych wniosków. |
4. |
Pasja uczenia się - pozytywna motywacja do zdobywania nowych umiejętności i wiedzy, albo doskonalenia już posiadanych. Wiąże się z ciekawością, ale wykracza poza nią, skłonność do systematycznego uczenia się i doskonalenia tego, co już poznane. |
5. |
Dalekowzroczność (mądrość) - przyjmowanie długoterminowej perspektywy opartej na wiedzy i doświadczeniu. Służenie innym mądrymi poradami, patrzenie na świat w sposób, dzięki któremu istnienie własne i innych nabiera sensu. |
6. |
Dzielność (waleczność) - wykonywanie tego, co konieczne, z ochotą, mimo strachu w niebezpiecznych sytuacjach. Orędowanie za słuszną sprawą, nawet wtedy, gdy takie stanowisko jest niepopularne, działanie w zgodzie ze swoimi przekonaniami, bez zabiegania o uznanie ze strony innych ludzi. |
7. |
Wytrwałość - kończenie rozpoczętych przedsięwzięć bez względu na przeszkody, czerpanie przyjemności z ukończenia dzieła. |
8. |
Prawość - (autentyczność, uczciwość) prawdomówność i szczera autoprezentacja, rzeczywiste, niepozorowane branie odpowiedzialności za swoje uczucia i działania. |
9. |
Witalność (zapał, entuzjazm, wigor, energia) - chęć życia, entuzjazm dla własnego działania, nawet jeśli przebiega w trudnych warunkach. Energiczne i pełne ekscytacji podejście do życia. Traktowanie życia jako przygody. |
10. |
Miłość - wzajemność, budowanie i szacunek dla więzi emocjonalnej z członkami rodziny, przyjaciółmi, znajomymi, adeptami w procesie coachingu i mentoringu. |
11. |
Dobroć - (wielkoduszność, opiekuńczość, troskliwość, współczucie, służenie ludziom pomocą, uprzejmość wobec innych, świadczenie przysług, dobrych uczynków, pomoc i troska o innych. |
12. |
Inteligencja społeczna (inteligencja emocjonalna, inteligencja osobista) - świadomość własnych emocji i uczuć przeżywanych przez inne osoby. Przeżywanie emocji ("wiedza gorąca"). Umiejętność stosownego zachowania się w innym otoczeniu społecznym, wiedza o motywach zachowań innych (...). |
13. |
Postawa obywatelska - (poczucie społecznej odpowiedzialności, lojalności, działanie zespołowe) - identyfikowanie się ze wspólnym celem, który wykracza poza osobisty interes przynależności do grupy, której jednostka jest członkiem. wykonywanie przydzielonych zadań i harmonijna współpraca z innymi uczestnikami grupy lub zespołu. Lojalność wobec grupy. |
14. |
Bezstronność - równe traktowanie innych, brak uprzedzeń, jednakowe szanse dla wszystkich. |
15. |
Przywództwo - inspirowanie członków grupy do wykonywania zadań, które ich obowiązują przy jednoczesnym zachowaniu dobrych relacji z ludźmi, wysokie morale (...). |
16. |
Wybaczenie i miłosierdzie - umiejętność zapominania złego, "co było, to było", brak negatywnego nastawienia. Zdolność wybaczania złych uczynków. Brak mściwości, dawanie ludziom drugiej szansy. |
17. |
Pokora i skromność - "niech moje dokonania przemawiają w moim imieniu". Akceptacja faktu, że inni popełniają błędy i nie są doskonali. |
18. |
Rozwaga - uważne przewidywanie konsekwencji własnych działań w celu skutecznej realizacji celów długoterminowych. |
19. |
Samoregulacja (samokontrola) - kontrolowanie własnych emocji i reakcji w celu uzyskania pożądanych wyników. |
20. |
Poczucie piękna i doskonałości (atencja, zachwyt, uniesienie, transcendencja) - uznanie i czerpanie przyjemności z kontaktu z pięknem: muzyką, sztuką, ale też docenianie dobrej kuchni itd. |
21. |
Wdzięczność - poczucie wdzięczności za otrzymane dary. Świadomość i wdzięczność za to, co dobre. Znajdowanie czasu na podziękowania. |
22. |
Nadzieja (optymizm, otwartość na przyszłość, nastawienie na przyszłość) - pozytywne myślenie i praca na rzecz przyszłych rezultatów. Oczekiwanie najlepszego, wysiłki zmierzające do osiągnięcia tego, co najlepsze. Przekonanie o własnym wpływie na pomyślną przyszłość. |
23. |
Poczucie humoru - (figlarność) śmiech i droczenie się, umiejętność wywoływania uśmiechu na twarzach innych ludzi. Dostrzeganie humorystycznych stron sytuacji. Żartobliwość (nieograniczająca się do dowcipów werbalnych). |
24. |
Duchowość (religijność, wiara, przeznaczenie) - spójny system poglądów na temat wyższych celów, sensu wszechświata i własnego miejsca świecie. Przekonanie o wartości życia kierujące zachowaniem i dodające otuchy. |
Bibliografia
Law H., Ireland S., Hussain Z. (2010), Psychologia coachingu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 48-52.
Kod QR do tego wpisu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz