piątek, 13 września 2019

Jak połączyć coaching i inteligencję emocjonalną?

Znaczną część swojej energii ludzie poświęcają na ukrywaniu swoich emocji, dotyczy to szczególnie miejsc pracy i to jest według znawców psychologii społecznej błąd, ponieważ emocje stanowią meritum tego kim tak naprawdę jesteśmy, co sobą reprezentujemy oraz to co chcielibyśmy w swoim życiu osiągnąć, szczególnie w życiu zawodowym.

Inteligencja emocjonalna i coaching to dziedziny ze sobą bardzo ściśle połączone. Coaching pomaga ludziom zrozumieć, że zamiast reagować na różnego typu sytuacje mogą na nie odpowiadać. Przy zwiększonej inteligencji emocjonalnej w czym pomaga coaching, ludzie zyskują szerszą świadomość o swojej osobistej odpowiedzialności pomagającej w opanowaniu emocji, uczuć czy innej dezorganizacji ich życia osobistego lub zawodowego.

Z badań zleconych przez szeroko pojęty biznes wynika, że jakość i wydajność pracowników mogą być do 90% uwarunkowane zmysłem emocjonalnym a nie nabytą wiedzą. Emocje stanowią bardzo ważną część doświadczeń związanych z pracą i w dużym stopniu wyznaczają kierunek którym podąża dane przedsiębiorstwo. Firmy zaczęły inwestować w szkolenia z tzw. umiejętności/kompetencji miękkich widząc w nich szansę na tworzenie produktywnego i prężnego zespołu zdolnego zwiększyć przychody firmy. IQ w zasadzie nie ulega zmianie od dzieciństwa a inteligencję emocjonalną można rozwijać i co ważne odpowiednio pielęgnowana wzrasta ona wraz z wiekiem i dojrzałością człowieka.

Do umiejętności twardych należy ta wiedza, która jest potwierdzona dyplomami, certyfikatami, zaświadczeniami o ukończeniu jakiegoś poziomu nauki, kursu czy szkolenia. Na przykład ukończone studia, posiadanie prawa jazdy, uprawnień na wózki widłowe, specjalistyczne dokształcanie chociażby ze znajomości programów komputerowych czy w obecnym czasie bardzo ważne, aktualnie uzyskane certyfikaty z języków obcych.

Umiejętności miękkie są bardzo silnie związane z inteligencją emocjonalną oraz społeczną, dotyczą cech psychofizycznych człowieka. Możemy do nich zaliczyć: zdolności interpersonalne, odporność na pracę w stresie, umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, kooperacji i pracy w zespole, kreatywność, elastyczność w działaniu, asertywność czy empatia. Umiejętności miękkie w rekrutacji, szczególnie na ważne stanowiska w organizacji, często sprawdzane są za pomocą testów typu Assessment Centre. Jest to pokrótce mówiąc wielowymiarowa metoda polegająca na sprawdzaniu i ocenie wielu kompetencji kandydata czy pracownika, którego na przykład chce się awansować na wyższe bardziej odpowiedzialne stanowisko w organizacji. W czasie niestety czasochłonnych testów kompetencyjnych sprawdza się jakie są słabe i mocne strony danej osoby, badany wykonuje często różnego typu zadania jakie będą przydatne na danym stanowisku pracy i na podstawie uzyskanych wyników można podjąć decyzję co do dalszych losów osoby poddanej tego typu badaniom.

Problemami związanymi z Assessment Centre oraz Development Centre zajmę się w oddzielnym wpisie, ponieważ są to bardzo złożone narzędzia i trudno je opisać w kilku zdaniach.

Do rozwijania inteligencji emocjonalnej potrzebni są odpowiednio wykształceni i świadomi znaczenia coachingu jako procesu wspólnego rozwoju coachowie. Jak już wspominałem wcześniej coach nie jest ani mentorem, ani nauczycielem, ani najmądrzejszym trenerem. Coach znając pewne sprawdzone narzędzia używa ich pracując z klientem, ale jednocześnie musi dbać o swój rozwój. Nie może być tak, że coach ma przygotowane dla wszystkich standardowe testy według których stawia diagnozy, których nie ma prawa stawiać jeżeli nie jest lekarzem odpowiedniej specjalności. Każdy człowiek jest inny i tylko w przyjaznej atmosferze można spokojnie porozmawiać o indywidualnym problemie klienta oraz pomóc w zrozumieniu emocji. Im więcej ludzi w firmie rozumie emocje, tym bardziej cała ich społeczność staje się emocjonalnie inteligentną organizacją. Taka organizacja może funkcjonować wtedy kiedy: (1) wszyscy wewnątrz niej komunikują się z wzajemnym zrozumieniem i szacunkiem; (2) pracownicy ustalają wspólne cele i pomagają sobie nawzajem w ich osiągnięciu; (3) entuzjazm i zaufanie są rozpowszechnione w całej organizacji.

Aby osiągać trwałe zmiany w zrozumieniu znaczenia inteligencji emocjonalnej dla organizacji może pomóc w tym rozważnie i fachowo prowadzony coaching, który oprócz sesji coachingowych dających podstawy do rozumienia swoich działań, również po ich zakończeniu wewnętrznie mobilizuje ludzi do kontynuowania swojego dalszego rozwoju emocjonalnego. Dobrą długofalową inwestycją dla organizacji chcącej być innowacyjną i dynamiczną w swoim działaniu, może być zatrudnienie wewnętrznego coacha, który zna pracowników, specyfikę firmy a przede wszystkim jest non stop dostępny i byłby w stanie natychmiast reagować na powstające w organizacji problemy.

Bibliografia

Neale S., Spencer-Arnell L., Wilson L. (2010), Coaching inteligencji emocjonalnej, Warszawa: Wydawnictwo: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz