Najważniejsze kompetencje profesjonalnego coacha.
Zakres wiedzy potrzebnej coachowi [...] potrzebna jest świadomość, czym jest coaching, jakie są etapy i narzędzia pracy w procesie coachingu. [...] znajomość różnic między coachingiem a innymi formami pracy, [...] zrozumienie roli coacha oraz specyfiki relacji coach - klient. [...] wiadomości o naturze rozwoju osób dorosłych [...].
Umiejętności ważne w pracy coacha [...] komunikacyjne (aktywne słuchanie, formułowanie i zadawanie pytań). [...]
Umiejętność zarządzania sobą i pracą w trakcie sesji [...] od trzymania się ustalonego czasu trwania sesji po koncentrację na realizacji celów klienta. [...] skupienie uwagi na kliencie, odcięcie się od swoich opinii i osądów, [...]
Umiejętność budowania relacji coach - klient [...] tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla uczenia się, nienarzucaniu uczącemu się swojego zdania i szanowaniu jego osoby, zarządzaniu odpowiedzialnością w procesie coachingu, etycznym wzbudzaniu zaufania połączonym a wiarą w kreatywność klienta. [...]
Umiejętność facylitacji i wywierania wpływu na proces uczenia się oraz osiągania celów przez klienta [...] inicjowanie zmian u klienta, budowanie zaangażowania i doprowadzenie do brania przez niego odpowiedzialności za zmiany. [...]
Umiejętność bycia asertywnym [...] Jest to zdolność komunikowania swoich potrzeb i pragnień przy jednoczesnym rozumieniu pragnień i potrzeb innej osoby, opiera się na szacunku wobec siebie i wobec innych. Asertywny coach ma poczucie własnej wartości, pozytywne nastawienie do innych, potrafi osiągać kompromisy, wie, gdzie leży jego odpowiedzialność za proces coachingu. [...] Postawa coacha [...] wobec klienta i swojej pracy, [...]
Ciekawość. [...] Przejawia się w nieprzywiązywaniu się do swoich opinii, przekonań, założeń wobec ludzi. Oznacza świeże spojrzenie bez obciążania się zdobytą wcześniej wiedzą i przymusem uzyskania natychmiastowej odpowiedzi. [...] to poszukiwanie nowości [...]. Uczciwość i autentyczność. Wszelkie działania coacha podejmowane w stosunku do klienta powinny być zgodne z etyką i standardami zawodowymi; [...]
Otwartość. Wyraża się ona elastycznością w myśleniu, gotowością na zmiany u innych i u siebie. [...] w zdecydowaniu na podjęcie ryzyka, by być z klientem w chwilach, gdy pojawiają się trudne emocje, gdy klient ponosi porażkę czy traci entuzjazm. [...] Szacunek dla klienta, dla jego odrębności, podmiotowości, przejawiany w najdrobniejszych zachowaniach, takich jak np. respektowanie osobistej przestrzeni klienta i nieprzekraczanie granic jego sfery intymnej. [...]
Wiara w potencjał i kreatywność klienta. Chodzi przede wszystkim o wiarę, że osoba ta rzeczywiście może się zmienić i rozwinąć. [...] Pełne, prawdziwe i trwałe zaangażowanie w pracę z klientem od chwili przyjęcia roli coacha aż do zakończenia procesu coachingu" (Sidor-Rządkowska 2009, s. 67-78).
14 zasad coacha
- Dbaj o własny rozwój. Jeżeli chcesz wspierać innych w rozwoju [...], musisz zacząć od siebie. Pamiętaj o nieustannym obowiązku stawania się kimś więcej, niż się jest.
- Nie zawiedź zaufania. [...] Zaufanie, będące podstawą relacji coach - klient, stanowi równocześnie jeden z najcenniejszych darów, które człowiek może ofiarować drugiemu człowiekowi. [...].
- Podejmuj się tylko tych zadań, do których czujesz się przygotowany. [...].
- Bądź prawdomówny. Przekazuj rzetelne informacje zwrotne. Mów klientowi to, co naprawdę myślisz, a nie to, co klient chciałby usłyszeć.
- Bądź lojalny. Rozmawiając o kimkolwiek podczas jego nieobecności, nieustannie zadawaj sobie pytanie: czy mówiłbym to samo, gdyby on tutaj był?
- Szanuj autonomię klienta. Powstrzymuj się od wszelkich prób narzucania klientowi swojego systemu wartości lub sposobu działania.
- Pamiętaj, że to Ty jesteś ostatecznym sędzią swoich decyzji zawodowych. Nie pozwól, aby rolę taką przejęła zatrudniająca Cie firma czy jakiekolwiek osoby trzecie.
- Dotrzymuj zobowiązań. Zadbaj o klarowność wszelkich uzgodnień między Tobą, klientem i sponsorem i przestrzegaj ich realizacji. Pamiętaj przy tym o zasadzie: moje słowo = mój podpis.
- Nie uważaj się za nieomylnego. [...].
- Bądź wyczulony na problem konfliktu interesów. Jeżeli takiego konfliktu nie da się uniknąć, rzetelnie przemyśl swój sposób postępowania wobec każdej z zainteresowanych stron.
- Dbaj o własną kondycję psychofizyczną. Podejmuj się takiej ilości obowiązków, której możesz podołać bez szkody dla siebie lub jakości swojej pracy. [...].
- Pamiętaj o różnicy między celem a środkiem do celu. Instrumentalne traktowanie ludzi to postawa niegodna coacha.
- Staraj się patrzeć na innych coachów nie jak na rywali, ale jak na ludzi, z którymi można i warto współpracować. Jeżeli już musisz rywalizować, pamiętaj o zachowaniu zasad fair play.
- Pamiętaj, że szacunek dla samego siebie to wartość, której nie sposób przecenić. Starannie unikaj wszelkich sytuacji, działań i zachowań, które mogłyby tę wartość podważyć. (Sidor-Rządkowska, 2009, s. 242).
Bibliografia
Sidor-Rządkowska M., (2009), Coaching teoria, praktyka, Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Kod QR do tego wpisu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz