sobota, 14 września 2019

Kompetencje i zasady coacha

Najważniejsze kompetencje profesjonalnego coacha.

Zakres wiedzy potrzebnej coachowi [...] potrzebna jest świadomość, czym jest coaching, jakie są etapy i narzędzia pracy w procesie coachingu. [...] znajomość różnic między coachingiem a innymi formami pracy, [...] zrozumienie roli coacha oraz specyfiki relacji coach - klient. [...] wiadomości o naturze rozwoju osób dorosłych [...].

Umiejętności ważne w pracy coacha [...] komunikacyjne (aktywne słuchanie, formułowanie i zadawanie pytań). [...]

Umiejętność zarządzania sobą i pracą w trakcie sesji [...] od trzymania się ustalonego czasu trwania sesji po koncentrację na realizacji celów klienta. [...] skupienie uwagi na kliencie, odcięcie się od swoich opinii i osądów, [...]

Umiejętność budowania relacji coach - klient [...] tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla uczenia się, nienarzucaniu uczącemu się swojego zdania i szanowaniu jego osoby, zarządzaniu odpowiedzialnością w procesie coachingu, etycznym wzbudzaniu zaufania połączonym a wiarą w kreatywność klienta. [...]

Umiejętność facylitacji i wywierania wpływu na proces uczenia się oraz osiągania celów przez klienta [...] inicjowanie zmian u klienta, budowanie zaangażowania i doprowadzenie do brania przez niego odpowiedzialności za zmiany. [...]

Umiejętność bycia asertywnym [...] Jest to zdolność komunikowania swoich potrzeb i pragnień przy jednoczesnym rozumieniu pragnień i potrzeb innej osoby, opiera się na szacunku wobec siebie i wobec innych. Asertywny coach ma poczucie własnej wartości, pozytywne nastawienie do innych, potrafi osiągać kompromisy, wie, gdzie leży jego odpowiedzialność za proces coachingu. [...] Postawa coacha [...] wobec klienta i swojej pracy, [...]

Ciekawość. [...] Przejawia się w nieprzywiązywaniu się do swoich opinii, przekonań, założeń wobec ludzi. Oznacza świeże spojrzenie bez obciążania się zdobytą wcześniej wiedzą i przymusem uzyskania natychmiastowej odpowiedzi. [...] to poszukiwanie nowości [...]. Uczciwość i autentyczność. Wszelkie działania coacha podejmowane w stosunku do klienta powinny być zgodne z etyką i standardami zawodowymi; [...]

Otwartość. Wyraża się ona elastycznością w myśleniu, gotowością na zmiany u innych i u siebie. [...] w zdecydowaniu na podjęcie ryzyka, by być z klientem w chwilach, gdy pojawiają się trudne emocje, gdy klient ponosi porażkę czy traci entuzjazm. [...] Szacunek dla klienta, dla jego odrębności, podmiotowości, przejawiany w najdrobniejszych zachowaniach, takich jak np. respektowanie osobistej przestrzeni klienta i nieprzekraczanie granic jego sfery intymnej. [...]

Wiara w potencjał i kreatywność klienta. Chodzi przede wszystkim o wiarę, że osoba ta rzeczywiście może się zmienić i rozwinąć. [...] Pełne, prawdziwe i trwałe zaangażowanie w pracę z klientem od chwili przyjęcia roli coacha aż do zakończenia procesu coachingu" (Sidor-Rządkowska 2009, s. 67-78).

14 zasad coacha

  1. Dbaj o własny rozwój. Jeżeli chcesz wspierać innych w rozwoju [...], musisz zacząć od siebie. Pamiętaj o nieustannym obowiązku stawania się kimś więcej, niż się jest.
  2. Nie zawiedź zaufania. [...] Zaufanie, będące podstawą relacji coach - klient, stanowi równocześnie jeden z najcenniejszych darów, które człowiek może ofiarować drugiemu człowiekowi. [...].
  3. Podejmuj się tylko tych zadań, do których czujesz się przygotowany. [...].
  4. Bądź prawdomówny. Przekazuj rzetelne informacje zwrotne. Mów klientowi to, co naprawdę myślisz, a nie to, co klient chciałby usłyszeć.
  5. Bądź lojalny. Rozmawiając o kimkolwiek podczas jego nieobecności, nieustannie zadawaj sobie pytanie: czy mówiłbym to samo, gdyby on tutaj był?
  6. Szanuj autonomię klienta. Powstrzymuj się od wszelkich prób narzucania klientowi swojego systemu wartości lub sposobu działania.
  7. Pamiętaj, że to Ty jesteś ostatecznym sędzią swoich decyzji zawodowych. Nie pozwól, aby rolę taką przejęła zatrudniająca Cie firma czy jakiekolwiek osoby trzecie.
  8. Dotrzymuj zobowiązań. Zadbaj o klarowność wszelkich uzgodnień między Tobą, klientem i sponsorem i przestrzegaj ich realizacji. Pamiętaj przy tym o zasadzie: moje słowo = mój podpis.
  9. Nie uważaj się za nieomylnego. [...].
  10. Bądź wyczulony na problem konfliktu interesów. Jeżeli takiego konfliktu nie da się uniknąć, rzetelnie przemyśl swój sposób postępowania wobec każdej z zainteresowanych stron.
  11. Dbaj o własną kondycję psychofizyczną. Podejmuj się takiej ilości obowiązków, której możesz podołać bez szkody dla siebie lub jakości swojej pracy. [...].
  12. Pamiętaj o różnicy między celem a środkiem do celu. Instrumentalne traktowanie ludzi to postawa niegodna coacha.
  13. Staraj się patrzeć na innych coachów nie jak na rywali, ale jak na ludzi, z którymi można i warto współpracować. Jeżeli już musisz rywalizować, pamiętaj o zachowaniu zasad fair play.
  14. Pamiętaj, że szacunek dla samego siebie to wartość, której nie sposób przecenić. Starannie unikaj wszelkich sytuacji, działań i zachowań, które mogłyby tę wartość podważyć. (Sidor-Rządkowska, 2009, s. 242).

Bibliografia

Sidor-Rządkowska M., (2009), Coaching teoria, praktyka, Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz